Vi har sammanställt några av våra mest återkommande frågor och svarat på dessa. Detta kommer underlätta för Dig som går i tankarna att anlita vår städfirma att flyttstäda Din bostad åt Dig!
Ett abonnemangsavtal innebär en kontinuerlig veckostädning en, två eller fyra gånger per månad. Ett abonnemangsavtal som tecknas med oss har ingen bindningstid. Däremot har vi en uppsägningstid på 30 dagar och den ska lämnas till oss skriftligen via mail info@stadnord.se
Om du vill omboka ett städtillfälle ska det ske senast 2 dagar i förväg. Du kontaktar då oss så löser vi det med ny tid som passar. Du vill avboka en tid skall det göras skriftligen minst 2 dagar innan städtillfället till någon av våra arbetsledare via e-post till info@stadnord.se Vid Akut avbokning pga. sjukdom eller annat kontakta oss gärna på våra mobiltelefoner samt mejl så fort som möjligt. Vi ser till att bekräfta att vi mottagit meddelandet så fort vi kan.
Du som kund behöver inte vara hemma vid städning. Inte ens vid första städningen behöver det vara någon hemma då vi har någon av våra arbetsledare med på plats som ger instruktioner om vad som ska göras i just ditt hem.
Då ett städtillfälle infaller på en röd dag eller vid en storhelg ställs det tillfället in automatiskt. Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa er med att flytta städtillfället till någon annan dag som skulle kunna passa.
Följande dagar ställs städningen automatiskt in: Nyårsdagen, trettondagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1 maj, Kristi himmelfärds dag, nationaldagen, midsommarafton, midsommardagen, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.
Om kund vill säga upp avtalet med oss så är det en månads uppsägningstid som gäller. En uppsägning ska vara skriftlig och sker till oss via mail, info@stadnord.se
Vi vill gärna få information om eventuella husdjur vid första kontakten. Detta för att vi vet vilken personal som ska städa hemma hos dig.
Vi åker normalt inte ut och tittar på objektet innan uppdraget ska utföras. Om önskemål för det finns, kan vi självklart titta på möjligheten till det.
För att få en garanterad tid rekommenderar vi att du bokar så tidigt som möjligt. Sista veckan varje månad blir vi relativt snabbt fullbokade, så tänk på att vara ute i så god tid som möjligt.
Du får en checklista vid bokning där det framgår vad som ingår och vad som inte ingår. Vi städar efter Mäklarsamfundets riktlinjer. Fönsterputsning och städning av vitvaror ingår.
Ja
Förutom att tömma bostaden på möbler och saker vill vi att du stänger av kyl & frys. Där står det vad som behöver tänkas på tex kyl och frys ska vara avfrostade när vi får tillträde till lägenheten/huset . Om du vill ha städat bakom exempelvis kyl & frys samt spis ser vi gärna att du drar fram dessa möbler innan vi kommer. Finns det ett badkar med en front, vänligen demontera det innan vi kommer.
Om möjligt, ser vi gärna att du finns på plats för att låsa upp vid avtalad starttid. Du kan sedan göra upp med personalen på plats hur de ska låsa efter sig. Om du eller någon annan inte har möjlighet att möta upp, vänligen kontakta oss så får vi tillsammans titta på alternativa möjligheter.
Balkong ingår inte om detta inte är avtalat vid bokning.
Om det står kvar möbler eller andra saker som kan vara i vägen för städningen, vänligen kontakta oss. Vi flyttar inte på möbler eller saker, utan städar runt dem om inget annat är avtalat.
Det går inte att säga exakt hur lång tid städningen tar eftersom det är många faktorer som spelar in, tex typ av fönster, element mm. Om ni önskar att städningen är klar vid en viss tid kan ni skriva med det i er intresseanmälan så gör vi allt för att tillgodose ert önskemål.
Vi behöver det för att kunna ansöka om RUT-avdrag och som säkerhet vid fakturering.
Vi har full försäkring med Länsförsäkringar som täcker eventuella skador på egendom.
Om du inte är nöjd med resultatet av städningen vi utfört, kontaktar du vår kundsupport antingen via telefon eller mail så hjälper vi dig på bästa sätt.
Du har en garanti på 72 timmar vid flyttstädning och självklart vill vi komma ut och åtgärda eventuella missar helt kostnadsfritt. Oftast kan vi komma ut samma dag eller dagen efter du hör av dig, dock inom max tre arbetsdagar.
All vår personal är försäkrad under sin arbetstid och på resan mellan arbetsplatserna.
Alla våra medarbetare utbildas internt av StädNord. Här lär de sig våra säkerhets- och kvalitetsrutiner samt får kunskap om olika kemikalier och medel. Då vi anställer ny personal får den personen arbeta tillsammans med någon av våra kollegor som är med och visar och förklarar hur just våra rutiner fungerar. All vår personal pratar svenska eller engelska.
För kundens och personalens trygghet är det samma personal hos samma kund vid varje tillfälle, bortsett från vid sjukdom eller semester. Vid sjukdom eller semester finns det möjlighet att få en vikarie vid städtillfället. Vid bokning av ett extra städtillfälle utöver sitt ordinarie tillfälle, så kan det vara så att den ordinarie städerskan inte har möjlighet och då erbjuder vi även här en vikarie.
Du som kund väljer själv om du vill lämna nyckel till oss. Vi skriver då en nyckelkvittens som bevis på att vi erhållit nyckel ifrån kund. Gällande larmet så väljer du som kund om du vill lämna ut larmkod eller så väljer ni att inte larma på vid det aktuella städtillfället.
De nycklar som StädNord kvitterar ut märker vi med SST polisbricka samt ett id-nummer kopplat till kund. Alltså, inga personliga kunduppgifter såsom namn, adress eller portkod, finns tillsammans med nyckeln.
All skada på egendom som orsakas av vår personal ersätts av StädNord. Vid skador i hemmet efter utförd städning ber vi kunden skicka in kvitto eller bankutdrag på det som förolyckats. Beloppet betalas sedan ut på kundens till oss angivna konto (beloppet kan inte dras av på nästkommande faktura).
Vi ansöker om ditt RUT-avdrag åt dig, och avdraget sker direkt på fakturan. Ansökan gör vi genom att skicka in ditt personnummer till skatteverket och sedan får du bekräftelse per post från skatteverket att vi sökt RUT avdrag i ditt namn. Det belopp som ska betalas på fakturan är beloppet efter RUT-avdraget.
Läs även skatteverkets sida om RUT
Vi erbjuder flera olika betalningslösningar.
Som kund betalar du via månadsfaktura i efterskott. Flyttstäd; Fakturan skickas till din emailadress du kontaktat oss med. Den bifogas i ett mail som PDF-bilaga.
Betalningsperioden är på 10 dagar, från den dag städningen är genomförd. Det vanligaste är att fakturan skickas ut via E-post och då som en PDF-fil.
Vi erbjuder även att erhålla fakturan via post, då tillkommer en fakturaavgift på 40 kronor.
Från och med 2007 har man som privatperson rätt till 50% avdrag för arbetskostnad på hushållsnära tjänster.
StädNord sköter hanteringen av skattereduktionen från Skatteverket. När du får fakturan har vi redan dragit av för RUT-avdraget.
Man får göra avdrag på upp till 50 000 kronor per år för RUT- och ROT.
Om du är över 18 år och har skattat i Sverige så har du rätt till 50% avdrag på arbetskostnaden.
Om personen avlidit efter att arbetet är utfört gäller skattereduktionen, annars inte.